|
||||||||||||||||||||||||||||||||
ФІНАНСОВИЙ АНАЛІХ ДЕБІТОРСЬКОЇ ТА КРЕДИТОРСЬКОЇ ЗАБОРГОВАНОСТІ З РОЗРАХУНКАМИ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Джерело аналізу дебіторської та кредиторської заборгованості - баланс підприємства; для внутрішнього аналізу застосовуються також дані аналітичного обліку. У найзагальнішому вигляді зміни в обсязі дебіторської та кредиторської заборгованості за звітний період можуть бути охарактеризовані даними горизонтального та вертикального аналізу балансу . Особливу увагу в процесі аналізу дебіторської заборгованості приділяють статті "Дебіторська заборгованість за товари, роботи, послуги", яка має найбільшу питому вагу в загальній сумі дебіторської заборгованості. Згідно з національними стандартами бухгалтерського обліку ця дебіторська заборгованість відображається в балансі за чистою реалізаційною вартістю, тобто як сума дебіторської заборгованості за мінусом сумнівних та безнадійних боргів . 1) загальну суму дебіторської заборгованості (підсумок гр. 3 + гр. 5 - гр. 8 = гр. 9); 2) заборгованість щодо окремих покупців, замовників і строків виникнення заборгованості понад один рік. Таку заборгованість за наявності виправдувальних документів можна віднести до позареалізаційних витрат і списати на збитки як дебіторську заборгованість, стосовно якої минув строк позовної давності, або записати (з рішення інвентаризаційної комісії) до резерву сумнівних боргів; 3) за даними відомості обліку розрахунків з покупцями і замовниками (або попередньої аналітичної таблиці) складається така аналітична таблиця за якою аналізується стан дебіторської заборгованості за часом виникнення. Регулярне ведення такої відомості дає змогу бухгалтеру аналізувати дебіторську заборгованість і своєчасно вживати заходів для усунення простроченої заборгованості. Цей аналіз здійснюється за даними внутрішньої звітності підприємства і використовується для потреб управління. Але, як відомо, для зовнішніх користувачів інформації також дуже важливий стан дебіторської заборгованості підприємства, бо зростання її завжди свідчить про фінансову нестабільність . Кредиторська заборгованість - це заборгованість підприємства іншим юридичним і фізичним особам, що виникла в результаті здійснених раніше дій (подій), оцінена в гривнях і щодо якої в підприємства існують зобов’язання її погашення в певний строк. Таким чином, кредиторська заборгованість - це один з видів зобов’язань підприємства. Для того щоб зобов’язання підприємства були визнані й одержали своє відображення у фінансовій звітності, необхідно: 1) існування можливості достовірно їх оцінити; 2) існування ймовірності їхнього погашення та зменшення, у зв’язку із цим, економічних вигод у майбутньому. Якщо не буде дотримано хоча б однієї із цих умов, то кредиторську заборгованість підприємства, його гарантії та інші зобов’язання підприємства перед іншими особами вже не можна визнати такими (не можна визнати зобов’язаннями). У той же час, якщо за раніше визнаними зобов’язаннями відбудуться зміни, в результаті яких такі зобов’язання перестануть відповідати другій умові, тобто на дату балансу будь-які зобов’язання підприємства стануть такими, що їх уже не треба буде погашати, то їхня сума включається до складу доходів звітного періоду . Зобов’язання дійсно бувають різні і з причин їхнього виникнення, і за строками погашення. Не можна їх всі "звалювати в купу" та показувати загальною сумою. Для користувача фінансовою звітністю підприємства дуже важливо не тільки яка сума зобов’язань підприємства, але й причина їхнього виникнення, строки погашення та перед ким вони, ці зобов’язання, виникли. Погодьтеся, що існує значна різниця між зобов’язаннями, які необхідно погасити негайно (протягом дня) або найближчим часом (протягом поточного місяця), і зобов’язаннями, які необхідно погасити протягом декількох років. Також значна різниця існує між зобов’язаннями перед юридичними особами або працівниками підприємства й зобов’язаннями перед бюджетом. Ці порівняння можна продовжити, але й зазначених уже досить, щоб зрозуміти необхідність у класифікації й окремому обліку різних зобов’язань підприємства . Відповідно до вимог П(С)БО 11 зобов’язання підприємства повинні бути розділені на: 1) довгострокові; 2) поточні; 3) забезпечення; 4) не передбачувані зобов’язання; 5) доходи майбутніх періодів. 1.2. Теоретичні основи аналізу дебіторської заборгованості За даними бухгалтерської звітності (ф. 1, ф. 2) можна визначити низку показників, що характеризують стан дебіторської заборгованості. До цих показників належать: 1. Оборотність дебіторської заборгованості: Узагальнювальним показником повернення заборгованості є оборотність. Коефіцієнт оборотності розраховується як відношення об'єму доходу (виручки) від реалізації продукції (робіт, послуг) до середньої дебіторської заборгованості. Цей коефіцієнт показує, скільки разів заборгованість утворюється і поступає підприємству за досліджуваний період. Од=В:Д, (1.1.) де Од - оборотність дебіторської заборгованості; В - виручка від реалізації продукції; Д - середня дебіторська заборгованість. Оборотність дебіторської заборгованості (ОД), може бути розрахована і в днях. Цей показник відображає середнє число днів, необхідне для її повернення . 2. Період погашення дебіторської заборгованості: Пд =360 днів : Од, (1.2.) де Пд - період погашення дебіторської заборгованості; Од - оборотність дебіторської заборгованості. 3. Частка дебіторської заборгованості в загальному обсязі поточних активів: Да=[Дз:Па]100, (1.3) де Да - частка дебіторської заборгованості в поточних активах; Дз - дебіторська заборгованість; Па - поточні активи (2+3 розділ активу балансу). 4. Відношення середньої величини дебіторської заборгованості до виручки від реалізації, показує стан розрахунку покупців за продукцію (послуги) підприємства і визначається за формулою: Дз=Д:В, (1.4) Де Д - середня величина дебіторської заборгованості; В - виручка від реалізації продукції. 5. Частка сумнівної дебіторської заборгованості в загальному обсязі заборгованості, %. Показник сумнівної дебіторської заборгованості може бути взятий з балансу (рядок 162 ф. 1). Методика аналізу показників оборотності дебіторської заборгованості: дані за звітний період порівнюють з даними за минулий рік (або інший звітний період), визначають зміни і вивчають причини цих змін, їхню якісну характеристику. Деякі показники за минулий період (оборотність дебіторської заборгованості, або відношення середньої величини дебіторської заборгованості до виручки від реалізації) переносяться з розрахунку, складеного за підсумками минулого року чи іншого виробничого періоду . Якщо порівняти показники дебіторської заборгованості, можна зробити висновок щодо того, поліпшився чи погіршав стан розрахунків з покупцями проти минулого року. Якщо на підприємстві зросла сумнівна дебіторська заборгованість, а також загальна частка дебіторської заборгованості в загальному обсязі оборотних коштів, то можна зробити висновок про зниження ліквідності поточних активів у цілому, а отже, про погіршання фінансового стану підприємства. Важливим у процесі аналізу дебіторської заборгованості є контроль за співвідношенням дебіторської і кредиторської заборгованості. Значне перевищення дебіторської заборгованості завжди загрожує фінансовій стійкості підприємства і потребує залучення додаткових джерел фінансування. Розглядаючи питання аналізу дебіторської заборгованості (розрахунку з покупцями й замовниками), слід ознайомитися з одним із методів розрахунку з покупцями, що широко використовується в країнах з розвинутими ринковими відносинами, - методом надання знижок за дострокової оплати. Відомо, що за умов інфляції будь-яка відстрочка платежу призводить до того, що підприємство-виробник реально одержує лише частину вартості реалізованої продукції. Тому підприємству інколи вигідніше зробити знижку на реалізований товар за умови швидкої оплати рахунка (наприклад, у десятиденний строк), ніж втратити більшу суму в результаті інфляції . Значна питома вага в складі джерел коштів підприємства, як відомо, належить позичковим коштам, у тому числі й кредиторській заборгованості. Тому необхідно вивчати та аналізувати поряд з дебіторською заборгованістю і кредиторську, її склад, структуру, а потім провести порівняльний аналіз із дебіторською заборгованістю. Передовсім треба перевірити достовірність інформації щодо видів і строків кредиторської заборгованості. Для цього користуються прямим підтвердженням контрагентів, вивченням контрактів і договорів, особистими бесідами з працівниками
ДІАГНОСТИКА ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОГО СТАНУ ПІДПРИЄМСТВА
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
*Адміністрація сайту не несе ніякої відповідальності за зміст і достовірність матеріалів, а також наслідки, які можуть виникнути унаслідок їх використання. Дані, що стосуються конкретних підприємств, імена є вигаданими, будь-який збіг - випадковий.
|
stydentam.org.ua © 2009-2015
|