|
||||||||||||||||||||||||||||||||
ЗОВНІШНЯ ТОРГІВЛЯ УКРАЇНИ
означає надання її іноземцю, тобто нерезиденту, навіть якщо він перебуває на митній території країни. Послуги діляться на факторні і нефакторні. Факторні послуги - це платежі, зв'язані з міжнародним рухом факторів виробництва, передусім капіталу і робочої сили (доходи на інвестиції, роялті і ліцензійні платежі, зарплата нерезидентам). Нефакторні послуги - це всі інші види послуг (наприклад - транспорт, подорож і інші нефінансові послуги). Понад 50% вартісного обсягу експорту послуг припадає на міжнародний транспорт і міжнародні приватні (туризм) та ділові (відрядження) поїздки. Майже 75% вартісного обсягу послуг експортується розвинутими країнами, приблизно 24% країнами з перехідною економікою і країнами, що розвиваються, та 1% - міжнародними організаціями. Перші місця по торгівлі послугами належать США (понад 16% світового експорту послуг), Франції (понад 10%), "Італії (понад 6%), Німеччині (понад 6%), Великобританії (понад 5%), Японії (майже 5%). Ці ж країни є лідерами і в імпорті послуг [19, с.154]. Роль України в міжнародній торгівлі послугами невелика. В кінці 90-х років XX століття експорт послуг становив майже 5 млрд. доларів за рік. З них понад 55% припадало на трубопровідний транспорт При цьому понад 70% загального обсягу послуг надавалось країнам колишнього СРСР, і передусім Росії. Міжнародна торгівля характеризується системою показників, які відображають різноманітні аспекти функціонування та розвитку торговельних відносин між країнами світової співдружності. Показники групуються: за напрямами руху товарів, за обсягом, за динамікою і результативністю. Показники, що характеризують напрям руху товарів: ? експорт та імпорт; ? реекспорт, тобто вивезення раніше ввезених товарів, які не піддавалися переробленню; ? реімпорт, тобто ввезення раніше вивезених товарів, які не піддавалися переробленню. ? Показники, що характеризують обсяг торгівлі в грошовому вираженні: ? зовнішньоторговий оборот, тобто сукупний обсяг експорту-імпорту за певний період, як правило, за рік; ? фізичний обсяг торгівлі, тобто оцінка експорту й імпорту в постійних цінах в межах одного періоду, як правило, року; ? генеральна торгівля, тобто вартість зовнішньоторгового обороту і вартість транзитних товарів; ? спеціальна торгівля, тобто чистий зовнішньоторговий оборот (ввезена або вивезена продукція). В економічній літературі види міжнародної торгівлі класифікують за об'єктами, взаємодією суб'єктів та характером регулювання. За характером об'єкту в міжнародній торгівлі виділяють: торгівлю товарами - сировиною, паливом, продовольством, напівфабрикатами, готовими виробами виробничого і невиробничого призначення; к торгівлю послугами, які в залежності від способу їх доставки споживачам поділяються на: 1) послуги, зв'язані з інвестиціями, тобто банківські, готельні і професійні послуги; 2) послуги, зв'язані з торгівлею, тобто послуги транспорту і страхування; 3) послуги, зв'язані одночасно з інвестиціями і торгівлею, тобто послуги зв'язку, комп'ютерні та інформаційні послуги, особисті, культурні, рекреаційні послуги. За характером взаємодії суб'єктів міжнародної торгівлі розрізняють: традиційну торгівлю, тобто експорт-імпорт товарів і послуг; торгівлю продукцією, що виробляється на основі довготривалої спеціалізації та кооперації виробництва країн-партнерів; зустрічну торгівлю, головним чином бартерну, операції з давальницькою сировиною та операції на компенсаційній основі. За характером регулювання міжнародну торгівлю поділяють на: звичайну міжнародну торгівлю, регулювання якої здійснюється у повному обсягу у відповідності з національним законодавством; дискримінаційну міжнародну торгівлю, яка характеризується запровадженими державою обмеженнями на експортно-імпортні операції; преференційну міжнародну торгівлю, при здійсненні якої застосовуються різноманітні пільги (податкові, митні і т.п.). В сучасних умовах у зв'язку із зростанням обсягів зовнішньоторгового обороту склалися два способи торгівлі: торгівля без посередників і торгівля через посередників. Історично першою була торгівля без посередників (безпосередня торгівля), тобто торгівля, здійснювана самими суб'єктами міжнародних торгових відносин. Торгівля через посередників - це торгівля при посередництві фізичних та юридичних осіб. В сучасних умовах розрізняють такі основні види посередників: прості посередники, тобто це фізичні та юридичні особи приватного права, які сприяють пошуку партнерів та заключення міжнародних господарських контрактів, але які не беруть участі у їх виконанні; повірені посередники - це фізичні та юридичні особи, які реалізують контракти від імені та за рахунок осіб, що їх підписали; комісіонери, якими виступають фізичні та юридичні особи, котрі заключають міжнародні господарські контракти від свого імені, але і за рахунок продавців та покупців (комітентів), які несуть при цьому і комерційний ризик; консигнатори - фізичні та юридичні особи, які приймають товари на свої склади, реалізують їх, а нереалізовані повертають їх власникам; агенти - це фізичні та юридичні особи, які здійснюють операції від і імені і за рахунок своїх клієнтів, але не підписують міжнародні і господарські контракти; збутові посередники - фізичні та юридичні особи, які здійснюють Я перепродаж товарів від свого імені, надають покупцям послуги сервісного характеру, рекламують продукцію; дилери - це фізичні та юридичні особи, які здійснюють перепродаж товарів довірителів від свого імені і за свій рахунок, В сучасних умовах поряд з названими видами посередників широкого розвитку набули організаційні форми посередників, зокрема такі як міжнародні товарні біржі, міжнародні аукціони, міжнародні торги (тендери) [30, с. 183-184]. Міжнародні товарні біржі становлять собою торговельні установи, де здійснюється продаж товару великими партіями. Міжнародні товарні біржі поділяються на два види: публічні, в яких беруть участі всі бажаючі фізичні та юридичні особи; приватні, тобто такі, організаційною формою яких є акціонерне товариство, операції в якому здійснюють лише його члени. При цьому члени акціонерної торгової біржі не одержують дивідендів. Міжнародні товарні біржі здійснюють такі види операцій: операції з реальним товаром. Вони можуть бути двох видів: такі, що передбачають поставку товару покупцю протягом 15 днів (угода СПОТ), і такі, що передбачають поставку товару після заключення угоди протягом кількох років (форвардні угоди); ф'ючерсні (строкові) угоди, які не передбачають реальний продаж товару в строк, а продають лише документи на володіння товаром (право на товар); спекулятивні операції, тобто операції, зв'язані з продажем документів на володіння товаром з врахуванням підвищення чи пониження цін на них; хеджирування (страхування) операцій на міжнародній товарній біржі з метою уникнення втрат від зміни цін.
Державне регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
*Адміністрація сайту не несе ніякої відповідальності за зміст і достовірність матеріалів, а також наслідки, які можуть виникнути унаслідок їх використання. Дані, що стосуються конкретних підприємств, імена є вигаданими, будь-який збіг - випадковий.
|
stydentam.org.ua © 2009-2015
|