|
||||||||||||||||||||||||||||||||
ПЛАНУВАННЯ РОЗВИТКУ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Планування діяльності є найважливішою функцією управління підприємством. Планування – це метод господарського передбачення та програмування, оснований на детальних розрахунках. У плані підприємства, з одного боку, є завдання на перспективу для кожного робітника, а з другого – завдання для керівників про управлінські рішення, які вони мають поетапно приймати, допомагаючи колективу досягти поставленої мети Технологія планування включає в себе: ? визначення та обгрунтування основної задачі підприємства; ? встановлення конкретних показників та завдань необхідних для виконання поставленої задачі; ? деталізацію завдання за видами та об’ємами роботи, конкретним робочим місцям та термінами виконання; ? детальні розрахунки витрат і результатів, які отримуються на весь період планування. Після обов’зкового встановлення керівництвом фірми загальної задачі плану починається його структурна конкретизація: визначення термінів виконання, еобхідних механізмів, дій і т.д. Таким чином, план стає пов’язуючим та направляючим ланцюгом всієї роботи підприємства. Чим ретельніше розроблені всі розділи плану, тим легше його виконати, менше потрібно ресурсів, краща якість праці. Процес планування в максимальній мірі має передбачити всебічне вивчення дійсності, тенденцій та закономірностей розвитку об'єкту планування та середовища його діяльності. Найбільш загальною науковою основою планування є система об'єктивних економічних законів і, в першу чергу, закону попиту та пропозиції. В планах підприємства повинні бути реалізовані вимоги цих законів та, враховані об'єктивні результати макро- та мікроекономічного аналізу стану та тенденції розвитку умов господарювання. Щоб не відстати від своїх конкурентів, кожна незалежна виробнича організація повинна ретельно планувати перспективу розвитку власного виробництва і потреб ринку мінімум на 2-3 роки. Будь-які прорахунки при цьому загрожують збитками і навіть повним руйнуванням. Підприємству необхідно передбачати перспективу до дрібниць по кожному етапу, починаючи з проекту виробу, розробки технології, дослідно-експериментальних робіт і завершуючи запуском, а потім і припиненням виробництва старих виробів і виходом на ринок з новою продукцією. Все повинно бути пов'язано з економікою всередині підприємства, податковою системою і кредитною ситуацією, становищем на ринку і намірами конкурентів, ситуацією за межами підприємства [5, с. 34-35]. Планування та управління діяльністю виробничого підприємства нерозривно пов'язані. В зарубіжній практиці вони нерідко об'єднуються одним поняттям - "менеджмент". З допомогою плану, який завжди спрямований в майбутнє, на перспективу розподіляються наявні ресурси — матеріальні, трудові, фінансові і природні. Отже, планування - це метод господарського передбачення і програмування, що грунтується на детальних розрахунках. У плані підприємства, з одного боку, міститься завдання на перспективу для кожного працівника, а з другого - приписи (розпорядження) для керівників про управлінські рішення, які вони повинні поетапно приймати, допомагаючи колективу досягти поставленої мети. Поряд з загальними принципами управління і планування, до яких відносять цільову направленість, системність, безперервність, збалансованість, оптимальність використання ресурсів, адекватність об'єкту та предмету планування. План підприємства, що враховує роботу людей і рух ресурсів (матеріальних і фінансових), має силу наказу для вказаних в ньому осіб і структурних одиниць. В плані гранично чітко і детально вказуються: ? ціль діяльності підприємства та його структур на плановий період, кількісно виражена системою встановлених показників з указанням конкретних видів випуску продукції і характеру роботи; ? засоби досягнення цілі; ? методи і терміни ув'язки засобів і цілей; ? етапи і строки виконання робіт; ? виконавці плану по термінах і видах робіт; ? методи, етапи і засоби контролю виконання плану [13, с. 24-25]. Використання планування, передових методів розробки і контролю виконання плану - основний шлях розвитку сучасного виробничого менеджменту. Для розробки плану спеціалістам по плануванню необхідна зовнішня інформація, що включає прогнозні та маркетингові дані, і внутрішня інформація, тобто: - наявність і структура виробничих потужностей; - чисельність кадрів, їх професійний склад, фінанси; - наявність і потреби в оборотних коштах; - готовність і структура нових науково-технічних розробок та ін. Складання плану діяльності підприємства починається з підготовки проекту окремих його частин: - плану виробництва і реалізації продукції; - плану матеріально-технічного забезпечення; - плану по кадрах і заробітній платі; - перспективного плану по новій техніці і капітальних вкладеннях; - фінансового плану. План виробництва і реалізації продукції є основою, на якій розробляються всі інші частини загального плану підприємства та його підрозділів. На практиці кількість частин (розділів) плану підприємства та їх назви відрізняються залежно від розмірів підприємств, їх галузевої належності і традицій, що склалися, однак зміст планової роботи не змінюється. Після розробки частин плану проводиться їх взаємне коригування до повної ув'язки і збалансованості як по матеріально-фінансових ресурсах, так і за часом виконання. Система планування дає найбільшу віддачу і вигоду підприємству при виконанні таких правил: ? пунктуальна обгрунтованість кожного елемента і кожного етапу плану; ? точне виконання планових завдань всіма його учасниками; ? наявність суцільного безперервного обліку, контролю і коригування. Плани при цьому групуються: За строками виконання: ? оперативно-календарні; ? поточні; ? середньострокові; ? довгострокові; ? стратегічні. За функціями призначення: ? виробничі (виготовлення продукції); ? комерційні (збут готової продукції і матеріально-технічне забезпечення підприємства); ? інвестиційні виробництва і ті, що сприяють технічному розвитку виробництва; ? плани по праці, заробітній платі, соціальній підтримці персоналу; ? фінансові; ? за рівнями управління підприємства; ? загальнофірмові; ? цехові; ? плани робіт функціональних відділів і лабораторій; ? плани робіт дільниць і бригад. За видами виробів і роботи, в тому числі по продукції: ? освоєні виробництвом; ? знаходиться в процесі освоєння; ? проектованої з урахуванням освоєння в майбутньому [11, с. 30-31]. Наведене групування планів характерне головним чином для середніх і великих підприємств, які випускають складну продукцію. Малі підприємства, як правило обмежуються розробкою оперативно-календарних, поточних або середньострокових планів. При плануванні діяльності підприємства розробляють плани для: різних підрозділів підприємства та загальний план; всіх видів діяльності або цільові плани, що передбачають завдання по якомусь одному напрямку роботи; різних періодів часу - довго-, середньо- та короткострокові. Кожний вид плану має свої особливості в методах та порядку його розробки, різні показники. В залежності від тривалості планового періоду планування поділяється на перспективне і поточне. Перспективне планування на підприємстві охоплює довгострокове (стратегічне) і середньострокове. З врахуванням горизонту планування перспективний план розробляється із різним ступенем деталізації. Довгостроковий план виражає переважно стратегію розвитку підприємства, в ньому представлені рішення, що стосуються сфер діяльності та вибору її напрямків. Він має більш концептуальний характер і в ньому описово представлені якісні рішення, а необхідний цифровий матеріал використовується лише для обгрунтування цих рішень. Найважливішими складовими середньострокового плану є детальна хронологізація проектів, повна номенклатура виготовлюваної продукції, більш конкретні інвестиційні та фінансові показники. Середньостроковий план - це більш деталізований стратегічний план на перші роки діяльності підприємства. "Довжина" планового періоду залежить від ступеня визначеності, умов діяльності підприємства, його галузевої належності, загальної економічної ситуації в країні, достовірності первинної інформації, якості її аналітичної обробки тощо. Поточне планування полягає в розробці планів на всіх рівнях управління
Основні засоби підприємства - сутність, класифікація та оцінка
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
*Адміністрація сайту не несе ніякої відповідальності за зміст і достовірність матеріалів, а також наслідки, які можуть виникнути унаслідок їх використання. Дані, що стосуються конкретних підприємств, імена є вигаданими, будь-який збіг - випадковий.
|
stydentam.org.ua © 2009-2015
|