|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Недержавні культурно-мистецькі організації
державних органів у сфері культури включає Міністерство культури і мистецтв України, якому прямо підпорядковані понад 130 національних та державних установ, закладів, підприємств культури і мистецтва, а також 24 обласних і 2 міських (Київ та Севастополь) управлінь культури, які мають подвійне підпорядкування – Міністерству культури і мистецтв України та відповідним обласним, Київській і Севастопольській міським державним адміністраціям. У свою чергу, обласним і міським управлінням культури підпорядковані районні відділи культури, що є структурними підрозділами районних державних адміністрацій. В Автономній Республіці Крим діє Міністерство культури АРК, підпорядковане Раді Міністрів Автономної Республіки Крим (питання музеїв, бібліотек, театрів, інших закладів культури, історико-культурних заповідників віднесено Конституцією України до сфери нормативного регулювання АРК). Актуальними й гострими залишаються проблеми міжвідомчої взаємодії у культурній сфері, значні ділянки якої опинилися поза впливом Мінкультури (зокрема, книговидавнича справа, засоби масової інформації, особливо електронні, які в наш час стали головним каналом культурної комунікації для широкого загалу). Яскравим прикладом нецілісності державної політики щодо культури є той факт, що така першорядна ланка національної культури, як література, що впродовж минулих століть відіграла унікальну роль у процесах націєтворення, взагалі опинилася практично поза «опікою» органів державної виконавчої влади. Національна спілка письменників України, яка в минулому відігравала роль своєрідного «міністерства літератури», сьогодні дедалі більше набуває рис творчої асоціації (до того ж - однієї з декількох), що об’єднує письменників (і має вельми обмежені фінансові можливості). А окремі функції підтримки літератури виявилися розпорошеними між декількома органами виконавчої влади (Мінкультури, Міносвіти і науки, Держтелерадіо), причому для жодного з названих органів ці функції не є пріоритетними. За розмірами видатків на культуру й мистецтво та кількістю підпорядкованих їм закладів деякі регіональні управління культури (наприклад, міське у столиці Києві) можна порівняти з Міністерством культури і мистецтв, однак загалом регіональна культурна інфраструктура має інакший вигляд, аніж та, що перебуває в загальнодержавній власності: в регіонах кількісно домінують клубні заклади, бібліотеки, кінотеатри та школи естетичного виховання. Практично у всіх обласних центрах існують театри, краєзнавчі, історичні та художні музеї, філармонії, а в найбільших містах (Львів, Харків, Одеса, Донецьк, Дніпропетровськ) - ще й оперні театри та симфонічні оркестри. Очевидно, що роль такої потужної інфраструктури в розвитку національної культури - важко переоцінити, а тому Уряд, зокрема - Міністерство культури й мистецтв не можуть втрачати на неї свого впливу [10, с.34]. Формально регіональні органи управління культурою перебувають у подвійному підпорядкуванні – ОДА та Мінкультури, однак вплив і роль останнього – доволі слабкі. Тому Мінкультури усі останні роки намагалося вибудувати якісь нові механізми регіональної політики. Питання взаємодії Міністерства культури і мистецтв з регіональними органами культури були постійним об’єктом уваги Мінкультури. З огляду на обмеженість своїх фінансових та організаційних можливостей щодо впливу на розвиток культури в регіонах, Мінкультури України удавалося до такого механізму культурної політики, як здійснення “ролі лідера” в конкретних культурницьких ініціативах, тобто пропонувало регіонам застосувати у себе механізми та заходи, вже апробовані на загальнодержавному рівні – такі, наприклад, як цільові програми розвитку культури, стипендії та гранти для талановитих митців тощо. На сьогоднішній день у більшості областей, у багатьох містах розроблені й затверджені регіональні програми розвитку культури. Подібні програми багатьох областей, зокрема - Вінницької, Одеської, Івано-Франківської, Чернівецької, Кіровоградської, - мають чітку побудову, конкретизовані, у вступній частині містять аналіз стану галузі і визначення конкретних завдань. У них передбачено зміцнення матеріально-технічної бази закладів культури, підтримку творчих спілок та творчої молоді, професійного мистецтва, підготовку та перепідготовку кадрів, охорону культурної спадщини, організацію змістовного дозвілля населення та ін. У багатьох областях (Одеська, Харківська, Черкаська, Сумська) засновані щомісячні стипендії митцям та творчій молоді, а в Чернігівській області - щомісячно виплачуються стипендії членам творчих спілок. Мінкультури надає також підтримку
Громадські організації як суб'єкти розвитку культури
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
*Адміністрація сайту не несе ніякої відповідальності за зміст і достовірність матеріалів, а також наслідки, які можуть виникнути унаслідок їх використання. Дані, що стосуються конкретних підприємств, імена є вигаданими, будь-який збіг - випадковий.
|
stydentam.org.ua © 2009-2015
|