|
||||||||||||||||||||||||||||||||
ВПЛИВ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ НА ВЕДЕННЯ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ ПІДПРИЄМСТВА
Бухгалтерія розвивалась у відповідь на економічні запити суспільства. В економічній діяльності будь-якого підприємства зацікавлено багато осіб: по-перше, саме підприємство, по-друге, велике коло інших осіб (акціонери, інвестори, кредитори, держава тощо). Їх інтереси найрізноманітніші, вони знаходяться в постійному русі та взаємодопомозі, але іноді носять суперечливий характер. Встановлення балансу взаємних інтересів досягається шляхом соціального регулювання фінансового обліку. Правове регулювання фінансового та податкового обліку здійснюється державою, яка, діючи в інтересах всього суспільства, встановлює правові норми, окреслюючи межі можливої поведінки суб’єктів. В основу правового регулювання покладено принцип обов’язковості дотримання правових норм. Морально-етичне регулювання охоплює всі сфери суспільного життя, в тому числі і фінансовий облік. Низка суспільних відносин, урегульованих правом, оцінюється і з точки зору моралі. Однак, якщо норми права закріплено державою, то моральні норми та принципи існують в підсвідомості людей, в громадській думці, знаходять відображення в творах літератури, мистецтва, засобах масової інформації. Фінансовий облік як відображення господарської діяльності представляє собою активну інтелектуальну та фізичну діяльність людей. Ця діяльність має свою структуру. Умовно в ній можна виділити два взаємопов’язаних елементи: процес відображення та результат відображення. Процес відображення – це основний внутрішній процес мислення, який полягає в спостереженні та аналізі економічної діяльності, в засвоєнні окремих її фактів, їх узагальненні та визначенні фінансових результатів1. Результат відображення характеризується єдністю форми та змісту. Змістом є інформація про економічну діяльність господарюючого суб’єкту. Форма забезпечує об’єктивність існування результатів відображення. Основною формою є документальна, тобто у вигляді письмових знаків на паперів, даних, збережених на магнітних носіях. Регулювання обліку в Україні здійснюється за допомогою нормативних документів КМУ, міністерства фінансів, Держкомстати стики, головної державної податкової служби, Національного банку та інших державних органів. Нормативні органи регламентують як об’єкти обліку, так і схему кореспонденції рахунків. Таблиця 1.1 Співвідношення елементів процесу та результатів відображення Бухгалтерський облік як відображення Процес відображення Результат відображення Зміст інформації Форма-носій інформації документальна на магнітному носії Первинна реєстрація Інформація про окремі факти господарської діяльності (інформація 1-го порядку) 1. Первинний документ. 2. Зведений обліковий документ (в окремих випадках) - Облікове узагальнення Узагальнена інформація про одно типові факти господарської діяльності (інформація ІІ-го порядку) 1. Облікові регістри. 2. Звітні документи. + - Визначення фінансових результатів Інформація про фінансові результати господарської діяльності 1. Облікові регістри. 2. Звітні документи + - Система нормативного регулювання фінансового та податкового обліку в Україні представлена чотирма рівнями, кожен з яких охоплює наступні документи (додаток 3). З 01.01.2000 р. основними документами, які регламентують систему бухгалтерського обліку в Україні, є: 1. Закону України від 16.07.99 р. №996-ХІV “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні”; 2. Національні Положення (стандарти) бухгалтерського обліку (далі – П(С)БО). 3. Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою кабінету Міністрів України від 28.02.2000 р. №419. 4. План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань та господарських операцій підприємств і організацій та розроблена до нього Інструкція із застосування, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 30.11.99 р. №291. Питання, які розглядаються в Законі України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні”, подані додатку 4: Безпосереднє регулювання обліку на Україні може мати методологічні і правові аспекти. Методологічне регулювання здійснює, як правило, Міністерство фінансів, яке розробляє: план рахунків бухгалтерського обліку; положення про документальне забезпечення записів в бухгалтерському обліку; обсяг, форми і порядок складання річної (квартальної) бухгалтерської звітності; порядок ведення облікових регістрів різними підприємствами; інші нормативні документи, що регулюють облік в цілому та окремі його ділянки (операції в іноземній валюті, товарні операції, грошові кошти, розрахунки, працю та її оплату, основні засоби, доходи і витрати тощо). Накази та листи Міністерства фінансів є обов’язковими для виконання всіма підприємствами (крім банків)1. Правове регулювання бухгалтерського обліку здійснюється на підставі: ? законів і постанов органу законодавчої влади (наприклад, Верховної Ради), що стосуються діяльності підприємств, оподаткування, оплати праці, відпусток, цінних паперів, зовнішньоекономічної діяльності тощо; ? постанов Кабінету Міністрів та інших органів виконавчої влади з найважливіших питань економіки, планування, обліку та калькуляції собівартості продукції (робіт, послуг), складу витрат обігу в торгівлі, амортизації основних засобів; ? постанов Національного банку з питань ведення касових операцій, розрахунково-кредитних операцій, відкриття рахунків в національній та іноземній валюті, правил перевезення іноземної валюти в межах і за межі країни. Завдання, що розглядає бухгалтерський облік як засіб перерозподілу ресурсів в народному господарстві, успішно вирішується тільки в країнах з налагодженими ринковими відносинами, адже для їх реалізації, як мінімум, необхідні умови: ? відкритість (публічність) фінансової звітності економічних суб’єктів; ? розвинутий ринок цінних паперів. Завдання бухгалтерського обліку зумовлені вимогам управління господарством, функціонуванням господарського механізму. Найважливішими серед них є збирання, обробка та відображення даних про стан господарської діяльності: систематизація, групування і зведення даних для дотримання підсумкової інформації про стан господарської діяльності; забезпечення необхідними даними для контролю за виконанням господарських завдань, госпрозрахунковою діяльністю і режимом економії; забезпечення збереження власності підприємств. Основними завданнями бухгалтерського обліку визнані: ? формування повної і достовірної інформації про діяльність організації та її майновий стан, необхідної внутрішнім користувачам бухгалтерської звітності (керівникам, засновникам, учасникам і власникам майна підприємства), а також зовнішнім (інвесторам, кредиторам) та іншим користувачам бухгалтерської звітності; ? попередження негативних результатів в господарській діяльності організації і виявлення внутрішньогосподарських резервів забезпечення її фінансової стійкості; ? контроль за наявністю і рухом майна, за раціональним і цільовим використанням матеріальних, трудових і фінансових ресурсів; ? формування науково обґрунтованої системи показників, що характеризують результати діяльності підприємства, його окремих підрозділів і служб; ? дотримання державної дисципліни і законності при вирішенні господарських питань. Однак головним завдання бухгалтерського обліку залишається формування якісної, повної, достовірної і своєчасної інформації про фінансову і господарську діяльність підприємства, необхідної для управління і становлення ринкової економіки, для підготовки, обґрунтування і прийняття управлінських рішень на різних рівнях, для визначення поведінки підприємства на ринку тощо.
Вимоги яким повинен відповідати господарський облік
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
*Адміністрація сайту не несе ніякої відповідальності за зміст і достовірність матеріалів, а також наслідки, які можуть виникнути унаслідок їх використання. Дані, що стосуються конкретних підприємств, імена є вигаданими, будь-який збіг - випадковий.
|
stydentam.org.ua © 2009-2015
|