|
||||||||||||||||||||||||||||||||
КОРУПЦІЙНА ЗЛОЧИННІСТЬ
Корупція, на нашу думку, є не стільки кримінологічною та правовою проблемою, скільки соціально-економічної. Вона містить у собі величезну руйнівну силу для держави в цілому. Ці обставини, насамперед, обумовлюють потребу глибокого вивчення цього явища з метою всебічного утримання процесу в певних рамках. Більшість процесів саме в економіці прямо чи опосередковано сприяють зростанню криміналітету в суспільстві, росту корупції і економічної злочинності в цілому, та її організованих форм, зокрема. Аналіз причин подальшої криміналізації економіки і на цій базі корумпованості суспільства дозволяють виділити ряд основних чинників, які визначально впливають на цей процес. Головним з них стала "тінізація" економіки, яка за підрахунками фахівців сягнула сьогодні більше 50 відсотків ВВП і переросла по суті в головний фактор ускладнення криміногенної ситуації в країні. Разом з тим, незважаючи на такі масштаби "тіньової економіки", до цього часу в країні відсутня методика її обчислення, а також будь-яка статистична, інформація про це явище, у тому числі і про грошовий "тіньовий" обіг. На думку вчених і практиків, одним з основних способів одержання тіньових доходів стають приховування реальних доходів юридичними і фізичними особами та ухилення від оподаткування. Але нелегальний бізнес охоплює не стільки виробництво, скільки фінансові операції, і не лише за рахунок інвестування "тіньових" коштів, а переважно шляхом використання штучно підтримуваних курсів валюти, цін, кредитних і банківських ставок, розмірів податків, системи квот тощо. Останнє служить передумовою одержання максимальних надприбутків у мінімально короткі строки з мінімальним ризиком . В результаті вторгнення криміналітету у фінансову і валютну системи, в обігу "тіньової" економіки постійно знаходиться значна частина грошей і валюти, вилучених з державного обігу. Домінуючим фактором у цьому сегменті "тіньової" економіки та основним стимулом одержання "тіньових" доходів становить розбалансованість та некерованість банківської системи, її правова невизначеність, відсутність прозорості банківських операцій. Якраз у ній зосереджено основні важелі "тінізації" і корупції. Реальна небезпека динаміки цього явища полягає в тому, що вона вкрай негативно впливає на грошовий обіг в державі. Фактично кожна друга гривня обходить банківські рахунки. Вихід з цієї ситуації вимагає реформування всієї банківської системи, в першу чергу, функцій та повноважень Національного банку України. Пріоритетними його завданнями, як відомо є нормалізація грошового обігу в державі, захист і забезпечення стабільного курсу гривні, усунення причин кризи неплатежів, проведення дедоларізації економіки, впровадження безготівкових розрахунків, недопущення створення привілейованих умов для окремих комерційних банків, жорсткий контроль за додержанням фінансового і банківського законодавства, сприяння інвестиціям в економіку тощо. Зростання корупції в державі в значній мірі обумовлене також слабкою правовою визначеністю зовнішньоекономічної діяльності суб'єктів господарювання. При цьому треба мати на увазі, що поряд із зростанням обсягів товаропотоків і капіталу, що є процесом об'єктивним, ця проблема буде і надалі загострюватись, якщо не прийняти кардинальних заходів. Характерно, що форми корупції в зовнішньоекономічній сфері зазнають в перехідний період значних змін. Поряд з традиційними видами хабарів державним службовцям за укладення невигідних для країни контрактів, за надання допомоги в збуті продукції, посередництво при укладенні торгівельних угод, тощо розповсюджуються невідомі раніше форми протиправної діяльності. Це стосується також і діяльності спільних підприємств. Аналіз наявних матеріалів свідчить, що значна кількість високоліквідної продукції експортується з України на адресу інофірм, при цьому частина валюти експортерам не повертається, і незаконно зберігається на рахунках закордонних банків. Валюта з офшорных зон, як правило, не надходить по тих контрактах, які укладені за попередньою домовленістю між українським експортером та іноземною фірмою. В умовах реформування економіки загрозливою у кримінальному відношенні є ситуація, що склалася у сфері приватизації. Ця проблема є чи ненайголовнішого в комплексі питань, пов'язаних з боротьбою зі злочинністю, так і становленням нової економічної системи в Україні. Очікувати скорого покращення в системі приватизації навряд чи можливо. В значній мірі це також обумовлено частими кадровими змінами в цьому відомстві, і передусім, керівного складу. Окремо слід відмітити проблему корупції, пов'язану з діяльністю різноманітних фондів, багато з яких стали справжнім дахом для зловживань і розтягування державних коштів . Зрушення ситуації на краще у вирішенні зазначених проблем потребує від виконавчої та законодавчої влади самих неординарних заходів по наведенню законності і порядку в економіці і, у першу чергу, посилення контрольних, фінансових і владних функцій. Оздоровити криміногенну ситуацію, створити належну правову обстановку в економіці можливо за умов прийняття цілого ряду економічних законів і нормативних актів та їх практичної реалізації. Є нагальна потреба у розробці і прийнятті законів про державне регулювання та підтримку розвитку малого та середнього підприємництва; про фінансову відповідальність
Віктимологічна профілактика
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
*Адміністрація сайту не несе ніякої відповідальності за зміст і достовірність матеріалів, а також наслідки, які можуть виникнути унаслідок їх використання. Дані, що стосуються конкретних підприємств, імена є вигаданими, будь-який збіг - випадковий.
|
stydentam.org.ua © 2009-2015
|